Nieuws

Waterstofbus voor zero-emissievervoer in de praktijk

KWR rijdt met waterstofbus verder in de richting van duurzaam en toekomstbestendig vervoer

KWR heeft recent een door waterstof aangedreven bestelbus aangeschaft. Deze investering sluit goed aan bij de visie van KWR om haar activiteiten verder te verduurzamen. Vier vragen en antwoorden over de nieuwe waterstofbus.

Waarom heeft KWR deze bus aangeschaft?

De waterstofbus van het type Opel Vivaro-e Hydrogen is speciaal gekocht voor monstername, een belangrijk onderdeel van het wateronderzoek. “De eerste kilometers zijn inmiddels gereden en de ervaringen zijn positief”, aldus monsternemer Erik Bogaard. “De bus biedt voldoende ruimte voor alle benodigde apparatuur. Tanken kunnen we bij het groene waterstoftankstation van Jos Scholman, dat vlakbij KWR in Nieuwegein ligt.” Koning Willem-Alexander opende op vrijdag 4 oktober 2024 het waterstofproductiestation dat de toevoer naar dit tankstation regelt.

Wat maakt deze bus bijzonder?

De waterstofbus zet waterstof om in elektriciteit, warmte en water door middel van een brandstofcel. De opgewekte elektriciteit wordt opgeslagen in een batterij, waarmee de bus volledig elektrisch rijdt. In de winter kan de vrijgekomen warmte worden gebruikt om de cabine te verwarmen, terwijl het water als stoom via de uitlaat wordt afgevoerd. De bus heeft geen uitstoot van schadelijke stoffen en is daarom officieel een ‘zero-emissievoertuig’.

Waarom kiest KWR voor een waterstofbus?

De aankoop van de waterstofbus is onderdeel van het Europese project LIFE NEW HYTS, waarin KWR samenwerkt met partners Stamhuis, Hysolar, Jos Scholman en de Provincie Utrecht. In dit project tonen de partners de volledige waardeketen voor groene waterstof binnen mobiliteit en transport. KWR gebruikt al vier waterstofpersonenwagens, en de nieuwe waterstofbus biedt nu de mogelijkheid om ook monstername op een duurzame manier uit te voeren.

Hoe monitort KWR de busprestaties?

KWR volgt de prestaties van de bus op een online platform, waar alle rijgegevens nauwkeurig worden geregistreerd. Projectleider Daniel Bakker: “Deze gegevens helpen om de impact van de waterstofbus binnen de totale groene waterstofwaardeketen in kaart te brengen en te vergelijken met andere duurzame opties voor zero-emissievervoer. Ook nemen we factoren als bereik, brandstofefficiëntie, onderhoudsbehoefte en tanktijden mee in het onderzoek.”

KWR verricht grensverleggend, toegepast onderzoek en werkt samen met partners aan het realiseren van een waterwijze toekomst. Met de nieuwe waterstofbus en de monitoring ervan zet KWR weer een volgende stap in de richting van  duurzaam en toekomstbestendig vervoer.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door het EU-programma LIFE NEW HYTS en draagt bij aan de regionale transitie naar groene waterstof.

delen