Nieuws

Waterwijs brengt de waarden van water tot leven

Lancering nieuwe naam collectief onderzoeksprogramma van de drinkwaterbedrijven

Het collectieve onderzoeksprogramma van de drinkwatersector heeft na veertig jaar een nieuwe naam: Waterwijs. Een nieuwe naam die past bij deze tijd en de uitdagingen en ambities waar we voor staan. “Waterwijs brengt de waarden van water tot leven en is een uitnodiging aan hen die medeverantwoordelijk zijn voor een florerende samenleving voor huidige en komende generaties: het is aan ons allen om die waarden met elkaar betekenis te geven, aldus Mariëlle van der Zouwen, directeur a.i. van KWR.

Waterwijs – het collectieve onderzoeksprogramma van de drinkwatersector – is erop gericht om kennis te ontwikkelen voor de drinkwatersector, die ook impact heeft op maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, waterkwaliteit, waterbeschikbaarheid en verdroging. In Waterwijs werken de Nederlandse drinkwaterbedrijven, het Vlaamse De Watergroep en Vewin samen, met KWR als coördinator en uitvoerend kennisinstituut van de drinkwatersector. Met deze samenwerking omarmt de drinkwatersector al decennialang de waarde en betekenis van kennis en innovatie voor een duurzaam drinkwatersysteem. Het eerdere Bedrijfstak Onderzoek – BTO- heeft de sterke basis gelegd waarop Waterwijs verder bouwt. 

Staan op de schouders van onze voorgangers

Volgens Anne Mathilde Hummelen, programmamanager van Waterwijs, verwoordt Waterwijs het gegeven dat we medeverantwoordelijk zijn voor de wereld om ons heen. “Het Nederlandse drinkwater is van topkwaliteit, maar dat is niet vanzelfsprekend. Om dat zo te houden heb je kennis nodig, een lange termijnvisie en samenwerking. Het woord ‘wijs’ betekent voor mij dat we kunnen staan op de schouders van onze voorgangers, om dit te realiseren.” 

Impact door kennis van drinkwater

Collega en mede-programmamanager Jolijn van Engelenburg, is vooral getriggerd door de kernboodschap die bij Waterwijs hoort: ‘Impact door kennis van drinkwater’. “We hebben veel kennis van drinkwater, maar willen dit ook verder brengen. Niet alleen binnen de watersector maar in de hele maatschappij. De combinatie van naam en pay-off geeft een behoorlijke ambitie weer. In het verleden waren we vooral gericht op het ontwikkelen van kennis voor en met de drinkwaterbedrijven. Nu willen we onze kennis ook meer gaan delen met andere organisaties buiten de drinkwatersector, dat vind ik heel inspirerend. 

Waterwijs magazine

Speciaal voor de nieuwe naam en om de visie en inhoud van het onderzoeksprogramma voor 2024-2029 op een aantrekkelijke manier te delen, is in september de eerste editie van Waterwijs magazine verschenen. Waterwijs magazine staat vol met interviews, foto’s, projecten, actuele gebeurtenissen en achtergrondinformatie. Het magazine is hier te zien.

WiCE

Het programma WiCE, Water in de Circulaire Economie, waarin samengewerkt wordt met Waterwijspartners en andere partners, houdt zijn eigen naam, maar krijgt een nieuw gezicht met een eigen logo.

Meer weten over Waterwijs?

Voor medewerkers van drinkwaterbedrijven is er de online omgeving Waterwijs-Net. Op Waterwijs-Net vind je alles over het onderzoeksprogramma: het laatste nieuws, informatie over alle lopende onderzoeken, een kalender met alle overleggen en events, vergaderstukken, recent verschenen trendalerts en rapporten, en meer. Alles staat overzichtelijk op één plek. 

Aanmelden hiervoor is eenvoudig. Bezoek Waterwijs-Net, vraag eenmalig toegang aan, en binnen een dag heb je toegang tot alle informatie over Waterwijs. Je kunt je via deze omgeving ook inschrijven voor de Waterwijs-nieuwsbrief, die KWR vijf keer per jaar verstuurt.   

delen