project

Water-kennis: een immersive media experience

Draai je kraan open, neem een douche of spoel je toilet door, en er stroomt schoon water uit. Maar waar komt dit water vandaan? De beschikbaarheid van voldoende schoon water is een probleem geworden voor samenlevingen over de hele wereld. Bij KWR werken we aan het vinden van de beste manier om het watersysteem te beheersen, met duurzaamheid en circulariteit als prioriteiten. De interactieve app ‘Water-kennis’ biedt zowel de basis van de watervoorziening als een aantal van de onderwerpen waar KWR aan werkt. Water-kennis doet dit op een educatieve en boeiende manier met een immersive media-ervaring.

Afbeelding 1. The mobiele app Water-kennis.

Creatief leren over het watersysteem

Als onderdeel van ULTIMATE, een door de EU gefinancierd project, heeft NTNU samen met KWR Water-kennis ontwikkeld, een Immesive media experience (IMX) in de vorm van een locatie-gebaseerde mobiele app. Gebruikers van de app beginnen met een drinkwaterbudget van 120 liter (de gemiddelde dagelijkse waterconsumptie van een persoon in Nederland). Ze moeten een aantal uitdagingen voltooien. Foute antwoorden leiden tot het verlies van een deel van hun drinkwaterbudget. Na afloop van het spel wordt hen gevraagd keuzes te maken over watergebruik (bijvoorbeeld douchen, toilet doorspoelen, koken, etc.) op basis van hun resterende drinkwaterbudget.

De app stelt gebruikers in staat om meer te leren over de verschillende stadia van het watersysteem waardoor water bij hen thuis komt.

Afbeelding 2. Screenshots van Water-kennis

Waarom een meeslepende media-ervaring

“Een Immersive media [experience] is digitale media die de gebruiker onderdompelt in een interactieve en realistische ruimte, om een meer complete en meeslepende ervaring te creëren.” (Andrew Perkis, projectleider bij NTNU)

IMX komt in verschillende vormen voor: Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR). Deze worden ook wel eXtended Reality (XR) genoemd.

Deze creatieve interventies bieden een aantrekkelijke manier om mensen die geen expert zijn te betrekken bij onderwerpen waar ze misschien niet bekend mee zijn of niet in geïnteresseerd zijn.

Water-kennis is een voorbeeld van hoe we IMX kunnen gebruiken om mensen die geen expert zijn, te laten begrijpen waar water vandaan komt, hoe water wordt gebruikt en hoe water wordt beheerd.

Image 3. Water-kennis was mede-ontwikkeld door een team van KWR en van NTNU

Water-kennis is ontwikkeld als onderdeel van project ULTIMATE. Dit project ontvangt financiering vanuit het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie (grant agreement nr. 869318)